Nyt pidennetty viikonloppu takana ihanalla Lembonganin saarella, puolen tunnin speed boat matkan päässä Balin Sanurista. Varasimme venematkat etukäteen avoimella paluulla hostellimme matkatoimistosta 400k/henkilö. Lipun hintaan kuului nouto hostellilta ja kyyti Sanuriin. Itseasiassa, satamasta ostettaessa venereissu olisi tullut kalliimmaksi (550k meno-paluu).
Moni paikka mainosti myös matkaa “paikallisten veneessä”, mutta meille kerrottiin, että paikallisilla oli ollut niin paljon ongelmia mahtua turistien täyttämiin veneisiin, että turisteja ei enää niin helpolla päästetä local boateihin. Täytyyhän paikallisten  päästä koteihinsa.

Tapasimme saksalaisen pariskunnan matkallamme satamaan ja vietimmekin heidän kanssaan koko viikonlopun. Yhteisvoimin saimme tingittyä kuljetuksen Lembonganin satamasta TripAdvisorin kautta löytämäämme hotellialueelle (80 000 yhteensä koko porukalta). Koko satama kun parveili mopovuokrausta tai autokyytiä tuputtavia paikallisia asiakkaiden toivossa. Matkaa toiselle rannalle oli n. 2km, mutta rinkkojen kantaminen keskipäivän helteessä ei innostanut varsinkaan kun päämäärä ei ollut vielä täysin selvillä. Kuljetuksen jälkeen yksi paikallisista lähti ystävällisesti (?) esittelemään lähialueen ho(s)telleja. Olimme vertailleet hintoja etukäteen (n. 300k-400k/yö) ja kauppislaisina saksalaiset olivat hyviä diilin tekijöitä. Lopulta menimme joka tapauksessa ensimmäiseen hotelliin ja tingimme itse standardeista (air conin sijaan tyydyimme tuuletin huoneeseen ilman kuumaa vettä) jolloin huoneen hinnaksi Puri Nusa Bungaloweissa tuli 250k/yö.

Paikkahan oli aivan uskomaton! Siistit huoneet, olimme vierekkäisissä asunnoissa matkakumppaniemme kanssa, viihtyisä terassi ja kaiken huippu: hotellin ravintolasta avautui ihana näkymä merelle ja rannalle senkun astui käppäilemään. Lisäksi… uima-allas. Aluksi olin hieman skeptinen sen suhteen (onko se nyt tarpeellista rantahotellissa), mutta olihan se lopulta aika siisti juttu. Tunnelma oli täyttä luksusta meille reppureissaajille!

Hotellin omistaja, Karl, oli huipputyyppi: kaikki järjestyi, niin snorklausreissut kuin mopovuokratkin. Saksalaiset saivat myös paluuveneen maanantaille järjestettyä 200.000:lla (Sanuriin olisi ollut 175k).

Lauantaiaamuna lähdimme porukalla snorklaamaan Karlin sedän venekyydillä (12 hlö).

Kävimme kolmessa eri kohteessa ennen puoltapäivää. Aluksi olimme hieman pettyneitä, kun missasimme 3 paholaisrauskua ensimmäisellä sukelluksella, kun emme olleet heti valmiina hyppäämään veteen. Vain muutama poika ehti niiden perään. Onneksi asia korjaantui ja näimme kuin näimmekin nämä kauniin kauhistuttavat suuret oliot lentelemässä virtauksien mukana. Etäisyyttä ja rauskujen kokoa oli vaikea hahmottaa niin kirkkaan veden vuoksi, mutta joka tapauksessa huikea elämys. Tyytyväisinä jatkoimme matkaamme Crystal Bayn snorklauskohteeseen, jossa näimme paljon koralleja ja pikkukaloja. Se ja seuraava Mangrove Point olivat ihan ok, luulen että meidät on jo hemmoteltu pilalle Sipadanin reissulla Malesiassa muutama vuosi sitten. Vesi tosin oli TODELLA kirkasta ja vaikka hetki meni maskin säätämiseen, oli kokemus ainutlaatuinen. Tähän astisista.

Loppupäivästä vuokrasimme skobat (100.000/2 päivää) ja lähdimme kiertelemään Lembonganin saarta. Päädyimme mangrovemetsään veneretkelle kookosvettä pähkinästä juoden (koko diili: veneretki n. 30min neljälle + 4 kookospähkinää 150.000). Ei yhtään huonompi reissu.

Seuraavana päivänä kiertelimme saarta ja viereistä Ceninganin saarta mopoilla koko päivän. Löysimme huikeita salaisia rantoja, mahtavia “kalman kallioita kuoleman kuohuineen” ja pomppuisia hiekkateitä.

Välillä noustiin mopojen selästä taluttamaan kuoppaisimpia ja kapeimpia töyssykohtia, mutta kyllä Honda Variolla on hyvä pomppia (koko mopoa ei edes oltu rekisteröity, eikä kukaan muuten käyttänyt saarella kypärää). Jännitimme myös kapealla riippusillalla ajettaessa sillan kestoa, mutta kaikki sujui hyvin.

Kaikki toimi paitsi kamera.

En tiedä mitä tapahtui, mutta kun olimme ottamassa yhteiskuvaa The Palm’sin huikeissa allasnäkymissä, kameran näyttö vain simahti. Kamera yhä ottaa kuvia, mutta ei näytä mitään näytössä. Toivomme jonkinlaista vastausta asiakaspalvelusta, mitä ihmettä rikkinäiselle näytölle voi tehdä. Toivottavasti asia selviää pian.

Joka tapauksessa, suosittelen lämpimästi reissua Lembonganille ja Ceninganille. Vietimme saksalaisten kanssa aivan mahtavan viikonlopun siellä. Toivottavasti tapaamme heidät taas uudestaan!

Ps. Päivän vinkki: suojaa ruokasi aina hyvin. Tänään jouduimme luopumaan nasi jinggostamme, koska olimme jättäneet banaaninlehtikääröt MUOVIPUSSISSA hotellihuoneemme pöydälle, jossa (kusi)murkkuarmeija oli hyökännyt viattoman riisiannoksen kimppuun hirveällä joukkorynnäköllä. Ei siis iltapalaa meille, mutta murkut olivat kovin hyperaktiivisia vaötavan energiasaaliin jälkeen.